Maak kennis met onze andere toplocaties: Toplocaties:
12-03-2021

2D-ontwerp nieuwe auto Solar Team Twente onthuld!

2D-ontwerp nieuwe auto Solar Team Twente onthuld!

Na het nieuws dat de World Solar Challenge tóch niet doorgaat, was het een ‘bedrukte stemming’ bij Solar Team Twente. De lancering van de nieuwe auto had eigenlijk 5 maart plaats moeten vinden. Dat is nu mede door de annulering van de race vandaag 12 maart geworden. Marketing & Communicatie Manager Mark van Eijk en Aerodynamics Engineer Job Hofste lieten ons eerder al een beetje onder het doek kijken… Tip: bekijk nu alvast de teaser die ze maakten voor het nieuwe model!

De stemming was dus behoorlijk bedrukt. Die maakte echter al vrij snel plaats voor realiteitszin. Mark: “Het is allemaal heel vervelend, maar die auto komt er wel en we zijn nu met alle teams een alternatief aan het bedenken voor de wedstrijd.” Een concreet idee ligt er nog niet: “We willen ‘iets’ doen in het najaar. Wat weten we nog niet, maar vast staat wel dát we wat gaan doen!”

Het monohull-ontwerp in 2D!

Naam en 3D-ontwerp volgen nog

Het is voor het eerst dat een nieuw team iets vrijgeeft over het ontwerp, welke het kampioenschap in oktober in Australië had moeten winnen: “We zijn afgelopen week begonnen met de productie van de nieuwe auto, het ontwerp stond al wel een tijdje vast. We zijn blij dat we hem vandaag eindelijk in 2D mogen laten zien! Binnenkort verwachten we ook de naam op onze social mediakanalen te presenteren. In juni van dit jaar verwachten we de auto daadwerkelijk te presenteren.” Corona zorgde het afgelopen jaar niet voor beperkingen volgens Mark: “We zijn financieel gezond en alle partners staan achter ons en zijn bovendien ook heel betrokken. Bedrijven kunnen ons overigens nog steeds steunen!

Word partner van Solar Team Twente >

Drastisch aangepaste regels

In tegenstelling tot de voorgaande modellen – toen veelal nog gebaseerd op het ‘Catamaran-principe’ – zal dit model compleet anders zijn. Aerodynamics Engineer Job legt uit: “De regels en eisen voor het ontwerp zijn flink aangepast. Nu is het zo dat regels om de twee jaar wel worden aangepast, maar dit jaar zijn het veranderingen die veel meer impact hebben. Het opnieuw interpreteren van deze regels betekent namelijk ook automatisch heel veel voor alle technische overwegingen die je als team maakt. En daarmee dus ook het uiteindelijke ontwerp.” Mark juicht het toe dat eens in de zoveel tijd de regels op de schop gaan: “Dat is nou juist goed voor je innovatiekracht. Je wilt wel continue die push hebben om met iets nieuws te komen. Met het nieuwe pakket aan eisen moesten we weer helemaal vanaf nul beginnen.”

Van catamaran naar monohull

Het resultaat is een kogelvormige zonneauto, gebaseerd op het ‘Monohull-principe’: “Qua aerodynamica is dat een interessant vertrekpunt voor het maken en uitdenken van een ontwerp. Ons ontwerp is overigens ook twee keer langer dan het model van vorig jaar.” De reglementen maken het nu ook mogelijk om een groter oppervlak aan zonnecellen te gebruiken: “Het is dan de kwestie om een optimum te vinden tussen de grootte van de auto – is zwaarder en dus minder aerodynamisch – en een groter oppervlak aan zonnecellen wat weer meer energie betekent.”

Het model van vorig jaar gebaseerd op het Catamaran-principe.

Stabiliteitsnorm strenger

De belangrijkste verandering in de regels is de verhoogde ‘stabiliteitsnorm’. Job: “De auto moet meer ‘laterale’ krachten aan kunnen, namelijk 1G. Dit is meer dan afgelopen edities. Door deze eis zal je auto minder snel kantelen. Dit staat natuurlijk wel los van eventuele windvlagen. Wat trouwens nog wel leuk is om te benoemen, de luchtweerstand is vergelijkbaar met dat van een Grolsch-bierflesje!”

Driewiel concept

Het model voor dit jaar mag nog steeds worden voorzien van vier wielen. Daar is echter nu ook de optie van drie wielen bijgekomen: “Het is dus aan de teams om te kiezen voor drie of vier wielen. Ons ‘driewiel concept’ zal naar verwachting stabieler zijn dan de voorgaande vierwielers. Ons monohull-ontwerp zorgt voor meer stabiliteit tegenover zijwind ten opzichte van het catamaran concept.”

Bekijk de teaser die ze maakten voor het nieuwe model:

Eerlijker en duurzamer

Een andere belangrijke verandering is dat er geen gebruik mag worden gemaakt van de Gallium Arsenide-zonnepanelen die normaal gesproken ook op satellieten worden toegepast: “Deze panelen zijn bijzonder prijzig en bij een onjuiste afbraak ook nog eens giftig. Daarnaast kunnen niet alle teams aan dit type panelen komen. Naast het duurzame argument, is het dus ook vooral een overweging die moet leiden tot een eerlijkere strijd tussen de teams.”

Verschuiving naar consument

Mark en Job zien allebei een duidelijke, nieuwe lijn die is ingezet met de aangepaste regels en eisen: “Ze schuiven meer op naar de standaard voor consumenten. Bijvoorbeeld de eis dat er een paspop van 2 meter in moet passen, is echt nieuw en exemplarisch voor alle andere aangepaste regels die meer consumer minded zijn.” Meer dan andere jaren is gebruiksvriendelijkheid nog belangrijker geworden om de kans op winst te vergroten: “We zijn onze motor control unit aan het doorontwikkelen en we zijn bezig met een nieuwe elektromotor die mogelijk voor een hogere efficiëntie zorgt.”

Efficiëntie vs. gebruiksvriendelijkheid

Job denkt dat er altijd een duidelijke grens blijft bestaan tussen de daadwerkelijke productie voor de consument en wedstrijden zoals deze: “Wij zijn in de basis enkel gericht op efficiëntie, want daar zit ook de te behalen winst. Gebruiksvriendelijkheid en comfort zullen daarin altijd een ondersteunende factor blijven.” We vroegen ook of er al plannen waren voor een model voor de consumentenmarkt zoals Solar Team Eindhoven nu doet met de Lightyear One: “We hebben geen concrete plannen, maar wie weet. Ik denk dat er nu vooral eerst een uitdaging ligt om een auto – gebaseerd op zonne-energie – ook rendabel te maken voor boven het noordelijk halfrond.”

Contact

Privacy & Terms

Maak een afspraak