Maak kennis met onze andere toplocaties: Toplocaties:
26-03-2021

Esports Team Twente toont met eigen showcase gouden toekomst voor data science

Esports Team Twente toont met eigen showcase gouden toekomst voor data science

Door corona kreeg het niet de Create Tomorrow-vibe waar hij op hoopte. Toch was het Shaping Esports Event er alles behalve minder interessant om. Een van de oprichters van Esports Team Twente Idwer de Vries nam ons mee terug naar 16 en 17 maart. Vooral om uit te leggen dat Esports zóveel meer is dan alleen gamen. En dat is nog licht uitgedrukt: er valt nog een wereld te ontdekken!

Met zo’n dertig studenten speelt Esports Team Twente een steeds grotere rol van betekenis op het wereldtoneel. Verschillende games spelen ze al op een hoog niveau. “Het zal niet lang meer duren tot de eerste grote successen”, aldus Idwer. Wat dit event vooral liet zien, is dat Esports over zoveel meer gaat dan alleen gamen of een sport op zichzelf. ‘En dat was precies de bedoeling’ vertelt Idwer: “Met dit event wilden we niet alleen de interesse wekken van studenten, maar ook stap voor stap werken aan meer naamsbekendheid en bewustwording bij bedrijven en organisaties.” Idwer verwijst naar de samenwerking met de Koninklijke Marine die binnenkort start: “We onderzoeken de mogelijkheid om gaming toe te passen om vaardigheden van militairen te trainen. In een oorlogsspel als Counter-Strike kun je in een heel korte tijd ontzettend veel skills leren die je als ervaring meeneemt naar echte situaties.”

“We zitten nu in de jaren ‘70 van de Olympische Spelen”

Idwer benadrukt dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken: “We zitten nu nog in de proof-of-conceptfase, dus we kijken nu vooral naar competenties die we kunnen trainen en hoe we dat kunnen verpakken in een workshop of trainingsschema. We zijn nu in groepen van drie mensen verschillende testen aan het doen in Counter-Strike.”

Het gaat om het rollenspel

De belangrijkste vraag blijft natuurlijk: wat zijn die ‘trainbare’ competenties dan? En hoe werkt dat? Idwer: “Kijk, een game als Counter-Strike is natuurlijk geen vervanging voor de situatie in het veld, wél het rollenspel dat daar plaatsvindt. Waar ga je naartoe? Wat zeg je als je een vijand ziet? Wat zeg je vooral niet? Dat zijn belangrijke vragen in situaties die je juist in een game als Counter-Strike heel goed kunt nabootsen. Assertiviteit en zelfstandigheid zouden bijvoorbeeld competenties kunnen zijn die we kunnen verwerken in een workshop of trainingsprogramma.”

Welke houding levert de beste resultaten op?

De Esports-industrie is een voedingsbodem voor nog veel meer toepassingen: “Gamers worden ‘tilt’ – game-taal voor boos worden – na een fout of tegenslag. We zijn nu met psychologiestudenten testjes aan het doen hoe je dat kunt voorkomen of zelfs gebruiken om betere resultaten te behalen. Het is officieel geen wetenschappelijke test, maar we zien al wel positieve resultaten bij een test met 25 proefpersonen. Direct na je boosheid eventjes rondlopen bleek voor deze personen goed te werken.”

Optimaliseren van presteren

Het ‘optimaliseren van presteren’ is de kern waar Esports Team Twente zich mee bezighoudt. En dat optimaliseren gaat nog veel verder alleen je houding aanpassen of het signaleren van trends met behulp van heatmaps, volgens Idwer. Als voorbeeld noemt hij Rocket League, een spel waarin je met raceauto’s tegen elkaar voetbalt: “We hebben een speciale Rocket League-winkans generator ontwikkeld die op basis van 200.000 potjes met behulp van machine learning laat zien met welke strategie je de grootste winkans hebt. Daar zou bijvoorbeeld uit kunnen komen dat je de bal veel in het midden moet spelen.”

Voor het spel Rocket League ontwikkelde Esports Team Twente software om de beste strategieën te ontdekken die tot de winst leiden:

Veel te winnen

Volgens Idwer staan we nog maar aan het begin van wat Esports kan betekenen voor de datawetenschap: “Er is nog zoveel te winnen, we zitten nu in de jaren ‘70 van de Olympische Spelen. Het feit dat nu duidelijk wordt dat houding, eetgedrag en polsgebruik wél het verschil bepalen tussen winst en verlies, betekent dat er nog op tal van andere gebieden procentjes zijn te winnen.” Sinds de oprichting van Esports Team Twente in september zijn er in slechts een half jaar tijd 40 mensen bij gekomen: “Management, marketing, analisten, diëtisten, ondersteuners. Gamen is al lang geen hobby meer te noemen, het is een professionele sport waarbinnen er ongekende mogelijkheden liggen om ontdekt te worden. Nederland loopt op dat gebied nog een beetje achter, maar ik merk wel dat de ontwikkeling ook in Nederland in een stroomversnelling begint te komen.”

Wil je Esports Team Twente helpen bij hun missie? Ze zoeken nog naar partners voor het doen van onderzoeken, stagiaires en sponsoren voor het faciliteren van materiaal, demo’s en een Esports-lounge.

Word partner van Esports Team Twente >

Dag 1: uitdagen, testen en inzichten verzamelen

Idwer is tevreden over de eerste ‘showcase’: “Zeker voor een eerste editie in coronatijd mogen we eigenlijk niet ontevreden zijn. We hebben het plan om elk half jaar een showcase event te organiseren, maar dan wel met de Create Tomorrow-vibe die we eigenlijk voor ogen hadden!” De eerste dag verliep een beetje chaotisch: “Dat had eigenlijk dé Create Tomorrow-dag moeten zijn waarbij studenten aan de slag gaan met verschillende challenges en het bedenken van oplossingen. Met slechts 15 aanwezigen krijg je dat gewoon niet voor elkaar. Toch was het mooi om te zien hoe iedereen lekker bezig was met de verschillende uitdagingen en testen. Het leverde ook veel leerzame inzichten op die we voor de volgende dag en zeker toekomstige showcase-events gaan gebruiken.”

Dag 2: GameMeneer komt langs!

De grote dag was daarna; YouTuber GameMeneer (1,2 miljoen volgers!) kwam op uitnodiging even een kijkje nemen. Hij liep van test naar test om zelf de uitdagingen aan te gaan: “Zijn eerste test was met het schietspel AimLabs waarmee je simpel gezegd zo snel mogelijk een balletje aan moet proberen te klikken in een scherm. Onze Esporters behaalden zo’n 80.000 punten en een gemiddelde gamer ongeveer 30.000. De 50.000 punten van GameMeneer is dus nogal een prestatie te noemen! Daarna is hij nog een potje Counter-Strike gaan doen en heeft hij FIFA gespeeld tegen de Esporters van FC Twente.” Buiten de testen om was goed te merken dat er een Youtube-ster langskwam: “Hij pakte alles heel professioneel op en deed enthousiast met alle testen mee. Hij gaf zelfs tips aan onze filmploeg, echt mooi om te zien wat voor energie hij meebrengt tijdens zo’n dag.”

Benieuwd naar de ervaringen van GameMeneer op 17 maart? Bekijk hier zijn vlog:

Contact

Privacy & Terms

Maak een afspraak