11-09-2019

Internationaal talent gespot? Het Expatcenter vergroot je kansen op een match!

Internationaal talent gespot? Het Expatcenter vergroot je kansen op een match!

Wil je als bedrijf internationaliseren, dan is het al een hele uitdaging om internationaal talent te vinden. Maar hoe gaat het in zijn werk als het eenmaal zover is? Expat Center East Netherlands (ECEN) is hét centrale punt voor bedrijven en expats. Hun belangrijkste taak: het hele proces van verhuizing begeleiden van A tot Z. Maar hoe ziet die begeleiding er precies uit? Operations Manager Michelle Ekkelkam en begeleiders Cornelieke Harreman en Manon Vierdag leggen uit hoe ze expats stap voor stap thuis laten voelen.

Stap 1: het gesprek
Veel informatie wordt gegeven via de Engelstalige website – deze richt zich voornamelijk op de expats – en de Nederlandstalige website voor HR-medewerkers met daarin alle stappen die komen kijken bij het aannemen van een internationale medewerker en de verhuizing naar Nederland. In een persoonlijk gesprek wordt voorlichting gegeven over het traject van internationalisering: “We denken graag mee met het bedrijf over de stappen die ze moeten nemen. Voor een werkgever is het soms de eerste keer dat ze een internationale werknemer aannemen en dan dien je een aantal formaliteiten – zoals een IND-erkenning – geregeld hebben. Maar ook zaken als werkvergunningen, cultuurverschillen, huisvesting van de medewerker, belastingzaken komen in zo’n gesprek aan bod. Het Expat Center heeft als doel de werkgever op dit vlak volledig te ontzorgen.”

Stap 2: de formaliteiten
Cornelieke Harreman heeft als hoofdtaak om expats te begeleiden zodra ze gevestigd zijn: “Als je internationaal personeel aanneemt dan zijn er een aantal zaken die geregeld moeten worden. Wij treden daarom al in een vroeg stadium met de expat in contact om te horen hoe de situatie precies is en wat de woonwensen zijn. Onze Re-location Service zorgt voor het afhandelen van de benodigde formaliteiten (denk aan een Burgerservicenummer en het openen van een bankrekening), informatievoorziening en persoonlijke begeleiding bij het vinden van huisvesting in Oost Nederland. Ook is er aandacht voor het gezin door bijvoorbeeld voorlichting over scholen en het vinden van werk voor de partner”.
Cornelieke plant ook de bezichtigingen en gaat met de expats mee om deze huizen te bezoeken: “Ik treed daarbij op als vertaler. De woningmarkt in Nederland kan heel anders zijn dan men gewend is. In Nederland is het vrij normaal dat een huurwoning helemaal kaal wordt opgeleverd. Ik heb weleens meegemaakt dat een expat dacht dat hij belazerd werd door de makelaar, omdat hij buitenlander was. Gelukkig kon ik aangeven dat dit redelijk normaal is en dat er ook zeker woningen zijn waarbij de aankleding iets meer compleet is. Zo’n misverstand door cultuurverschillen is dan snel verholpen.”

Stap 3: nazorg en begeleiding
“Wonen en werken in een ander land is een ontzettend mooie ervaring, maar kan soms best een uitdaging zijn”, vertelt begeleider Manon Vierdag. “We maken ons er sterk voor om juist deze periode voor de expats zo prettig mogelijk te maken. Door een vraagbaak voor hen te zijn en door ze met elkaar in contact te brengen zodat er ruimte ontstaat voor het bouwen aan een sociaal netwerk. We organiseren zo’n twintig keer per jaar een activiteit, variërend van een netwerkborrel tot dagtrips en informatieve bijeenkomsten.” Een belangrijk onderdeel van het integreren is ook het leren van onze taal. Ook daar kan ECEN op een flexibele wijze in voorzien: “We bieden voor een paar jaar Nederlandse taaltrainingen aan bij ons in het WTC in Hengelo. De groepen zijn klein en er wordt ’s avonds lesgegeven. Na werktijd dus! De deelnemers zijn allemaal expats. Naast het leren van de taal is dit dus wederom een mooie gelegenheid om anderen te leren kennen.”

Meer informatie of een persoonlijk gesprek plannen? Neem contact op via: 074-2503325, info@ecen.nl, www.ecen.nl.

Contact

Privacy & Terms

Maak een afspraak