19-09-2019

‘Internationaliseren’ op de werkvloer? Dit zijn de do’s en dont’s

‘Internationaliseren’ op de werkvloer? Dit zijn de do’s en dont’s

Internationaliseren, hoe doe je dat eigenlijk? Kennisparker Universal Electronics (UE) heeft een klantenbestand dat voor zeker 90% internationaal is en een personeelsbestand met maar liefst 10 verschillende nationaliteiten om deze klanten vanuit Enschede te bedienen. Rianne Schutte is verantwoordelijk voor HR bij Universal Electronics en deelt met jou de belangrijkste do’s en dont’s waar je rekening mee moet houden als je als bedrijf wilt internationaliseren.

‘Internationaliseren’ begint volgens Schutte vooral met het zo breed mogelijk implementeren van de Engelse taal op de werkvloer: “En dan zou ik beginnen met omzetten van alle relevante software en communicatie. Dat is de basis van al je integratie die ongelooflijk belangrijk gaat zijn om het traject van internationalisering op de werkvloer te laten slagen. En voordat je nieuw personeel aanneemt, zou ik daar mijn aandacht op richten. Met Universal Electronics zijn we al een tijdje internationaal actief, dus voor ons is het inmiddels al de standaard. En dat is wat ik bedrijven ook adviseer: zorg er zo snel mogelijk voor dat Engels op alle niveaus de standaard wordt, zodat mensen zich thuis voelen en weten wat er speelt in de organisatie.”

Hoeveel flexibiliteit verwacht je?
Universal Electronics richt zich vanuit Enschede op twee aandachtsgebieden: Subscription broadcasting en One For All- connected home solutions. Het unieke karakter van de werkzaamheden van UE vereist dat vooral aan de technische kant specifieke competenties nodig zijn. Dit in combinatie met de meertaligheid, is een uitdaging. Het is het zoeken van ‘Jack of All Trades’. Bovendien moet je goed beseffen dat expats met hun keuze voor een baan bij jouw bedrijf een flinke investering doen. De partner en eventuele kinderen die meekomen, huisvesting, de carrière waar de partner afscheid van moeten nemen. Dat vraagt om veel flexibiliteit, dus het is ook van belang om hier HR-technisch goed op door te vragen.” Ook de verwachte flexibiliteit op de werkvloer en de werkuren moeten goed tot ze doordringen, tijdens de eerste gesprekken al: “Vanwege het globale karakter en de tijdszones werken sommige collega’s buiten kantoortijden. Dit heeft impact op de privésituatie.”

Heb respect voor de culturele waarden
Wanneer je internationale collega’s aanneemt moet je ook letten op de culturele component: “Mensen hebben andere gebruiken en religies en kunnen niet op een makkelijke manier terugvallen op familie bij een calamiteit. Je wilt dus maatwerk en flexibiliteit bieden, maar ook geen ongelijkheid op de werkvloer. Dit geldt nog meer wanneer je naast je werknemers ook nog werknemers hebt in het buitenland. Je krijgt dan ook nog te maken met lokale wet- en regelgeving. Bovendien moet je ook zoveel mogelijk tegemoetkomen aan de culturele waarden om te voorkomen dat ze voor een andere werkgever kiezen.”

Aanpassingen op de werkvloer
Er is ook een ander belangrijk strategisch verschil als je wilt internationaliseren: “Ga je uitbreiden naar het buitenland of wil je met je locatie op Kennispark bouwen aan een internationaler profiel? Bouwen aan een internationaler profiel betekent dat je ook echt aanpassingen moet doen in het bedrijf los van de systemen die je wilt vervangen. Denk bijvoorbeeld aan een kantine en de mogelijkheden voor de lunch die je aanbiedt. Religie kan dan ook een bepalende factor zijn of de medewerker zich inderdaad op zijn plek gaat voelen. Heb vooral respect voor de gebruiken en doe daar ook iets mee. Ik raad sowieso ieder bedrijf aan om contact op te nemen met het Expat Center. Zij kunnen internationaal personeel heel goed helpen bij huisvesting, het volgen van taalcursussen, het invullen van belastingformulieren en andere noodzakelijke formaliteiten. Dat scheelt je als bedrijf heel wat inspanningen en geeft de werknemer een vertrouwd gevoel.”

Internationaliseren hoeft volgens Rianne niet alleen maar een investering te zijn: “Je gaat ook echt anders naar de wereld kijken en de wereldwijde markt waar je je dan in bevindt anders benaderen. Met veel internationale medewerkers verklein je ook die afstand tot de wereld. Indirect levert die combinatie in veel gevallen ook weer nieuwe business-kansen op.”

Contact

Privacy & Terms

Maak een afspraak