Het konvooi, inclusief zonneauto RED Horizon, reed gedurende twee dagdelen over een parcours op de campus van Universiteit Twente. De auto’s werden bestuurd door de nieuwe teamleden die in september zijn begonnen. Dit bood de kans voor oud-teamleden om onverwachte situaties te creëren tijdens de racesimulatie. Op deze manier deelden zij hun ervaring uit Australië met het nieuwe team.
Tijdswinst
Volgens Judith Tel, teamlid in 2021, zijn dit soort simulaties erg belangrijk. “De laatste jaren is steeds duidelijker gebleken dat winnen in Australië niet alleen afhangt van het hebben van de meest efficiënte auto. Ook de manier van omgang met situaties tijdens de race kan kostbare raceminuten opleveren. Zodoende is het erg belangrijk dat de teamleden goed weten wat er tijdens de race van ze verwacht wordt.”
Een nuttige voorbereiding
De teamleden zelf kijken terug op een langdurige, maar effectieve dag. “Door een dag als deze, krijgen wij als team meer bewustwording van wat ons als team volgend jaar te wachten staat en waar we mee te maken krijgen.” Aldus Tim Woertman, raceleider tijdens het 2e dagdeel.
Voor een optimale voorbereiding is het essentieel dat het team verschillende testfases doorloopt waarin niet alleen de auto, maar ook de teamleden worden klaargestoomd voor de race. Met de Winter Race Simulatie krijgt het team een eerste indruk van het zonneracen in Australië. Wanneer de nieuwe auto in het voorjaar af is zullen de echte voorbereidingen beginnen en zal het team vaker dit soort test- en racesimulatiedagen houden. Dan zullen ook de technische aspecten van de auto getest worden. Dit met als doel om met de meest efficiënte zonneauto ter wereld, aan de start te verschijnen in Darwin op 20 oktober 2023.
Bridgestone World Solar Challenge
De Bridgestone World Solar Challenge is ‘s werelds grootste solarrace die iedere 2 jaar plaatsvindt in Australië. Aan de start in Darwin staan doorgaans zo’n 50 teams die uitkomen in drie klassen. Solar Team Twente komt uit in de ChallengerClass, vergelijkbaar met de Formule 1 binnen het reguliere autoracen. Het doel is om na 3000 kilometer op enkel zonne-energie, als eerste de finish te passeren in Adelaide.