07-02-2024

Start-up STERN gaat het bewijzen: een elektrische off-road motor die kan concurreren met verbrandingsmotoren

Start-up STERN gaat het bewijzen: een elektrische off-road motor die kan concurreren met verbrandingsmotoren

STERN Motorcycles, onthult een revolutionaire elektrische enduro motor met een opvallend verwisselbaar batterijpakket. Hun missie? Een motorwereld die elektrisch rijden omarmt.

 

Anne Bulten, coo en medeoprichter van STERN Motorcycles brengt samen met ceo Tim Veldhuis, lead engineer Thomas Maas en cto Jan Veenhuis iedere vrije minuut in de werkplaats en het kantoor van STERN aan de Hengelosestraat in Enschede door. Samen vormen de vier, naast een hechte vriendengroep, het founding team van STERN Motorcycles.

De spin-off van Universiteit Twente (UT) bouwt een enduro motor voor het niet-gesloten circuit. Een kort lesje motorsport: waar motorcross wedstrijden plaatsvinden op een gesloten baan, rijden deelnemers van enduro wedstrijden een vooraf uitgestippelde route over onverharde wegen, bouwlanden en door het bos. In Nederland is de enduro sport niet heel groot, maar in landen waar er meer ongerepte natuur en minder dicht bevolkte gebieden zijn– zoals in Scandinavië en Zuid-Europa – is de sport razend populair.

Mooi en een tikkeltje agressief

Het begint allemaal wanneer Tim in 2017 het UT studententeam Electric Superbike Twente opricht. Daar ontmoet hij Thomas, en twee jaar later Anne en Jan. Het team ontwikkelt een elektrische wegmotor. “Onderdeel zijn van het studententeam is heel vet. Je doet enorm veel kennis op, maar na een jaar is het voorbij. Wij wilden al die kennis commercialiseren.”

Zodoende wordt in 2022 STERN Motorcycles geboren. De keuze voor die naam is tweeledig. Allereerst; de Stern is een heel mooi langeafstandsvogeltje. Daarnaast; Thomas is op een vakantie ooit aangevallen door deze vogel. Anne: “Dat moet onze motor ook worden: mooi, geschikt voor lange afstanden en een tikkeltje agressief.”

Batterijpakket in de vorm van een banaan

Hoe de motor er precies uitziet, kan Anne niet laten zien. De start-up zit middenin een patenttraject. Ze kan wel vertellen wat hun motor zo uniek maakt: het verwisselbare batterijpakket. Dit pakket heeft de vorm van een banaan, wat ervoor zorgt dat het zwaartepunt van de motor heel gunstig ligt.

Anne: “Het grote nadeel is dat batterijen heel zwaar zijn en vaak hoog in de motor zitten. Wanneer het zwaartepunt van de motor hoog ligt, bemoeilijkt dat het sturen. Wij willen ons kunnen meten met niet-elektrische concurrenten en hebben een batterijpakket ontworpen dat een gunstige vormfactor heeft, waardoor het zwaartepunt in het midden van de motor ligt.”

Om iets te doen aan het gewicht van de batterij, heeft de start-up het pakket opgedeeld in twee losse modules die samen goed zijn voor 60 pk. De batterij kan snel (binnen dertig seconden) en makkelijk verwisseld worden. Door de ergonomische vorm van het batterijpakket.

Enduro: de ultieme test voor het uithoudingsvermogen van een batterijpakket

Enduro wedstrijden bestaan meestal uit drie of vier rondes van zestig tot tachtig kilometer over openbare wegen, bospaden en boerenland. Onderweg zijn er technische proeven waar snelheid getimed wordt. De gemiddelde verbrandingsmotor moet ongeveer elke zestig kilometer tanken. “Dat hebben wij ook als leidraad genomen. De batterij moet een ronde meegaan, en zodra je terug bent bij de tankstop, moet de tweede batterij weer vol zijn. Een wedstrijd duurt al gauw zo’n zes uur. Een enduro wedstrijd test dus zowel het uithoudingsvermogen van de motor als van de rijder.”

Lees het hele verhaal van STERN op: Innovation Origins

Contact

Privacy & Terms

Maak een afspraak