Doel van de eSports Ladder is om op laagdrempelige manier het contact tussen studenten, professionals en bedrijven te stimuleren om zo talent voor de regio te behouden. Daarnaast kan het platform ook ingezet wordt om (inter)nationale verbindingen tot stand te brengen. De eSports Ladder is ontwikkeld op de Universiteit Twente, onder leiding van assistent professor Guido Bruinsma en wordt door Kennispark Twente, gemeente Enschede en Twente Board ondersteund.
Online gaming is populair. Wereldwijd gamen ongeveer 3,1 miljard mensen met een gemiddelde leeftijd van 18 tot 35 jaar. In Nederland zijn er naar schatting één miljoen mensen die gamen. In 2019 werden er wereldwijd ruim vijfduizend toernooien georganiseerd waar 28.000 deelnemers aan meededen. En dat zijn dan alleen nog de toernooien waar om prijzengeld gespeeld wordt. De verwachting is dat gamen de aankomende jaren nog veel meer aan populariteit zal winnen. Desalniettemin nemen veel bedrijven en instanties deze ontwikkeling nog niet altijd serieus. Dat geldt niet voor de Universiteit Twente.
Als tijdens de Covid19-pandemie nagenoeg alle sportcompetities van bedrijven stil komen te liggen, verbaast Guido Bruinsma, assistent professor aan de UT, zich erover dat bedrijven niet inzetten op gaming. “De beweging rondom esports is enorm. In Sillicon Valley spelen techgiganten als Google en Apple al sinds 2013 toernooien tegen elkaar, maar in Nederland was dat toen niet het geval. Terwijl het een hele robuuste, laagdrempelige en vooral leuke manier van netwerken is. Via gamen kun je een mooie dubbelslag maken en mensen aan elkaar koppelen.”
Online gaming community
En dus dient de assistent professor in maart 2020 een projectvoorstel in bij zijn universiteit voor de eSports Ladder: een online gaming en community platform waar gamers – zowel studenten als werknemers – al gamend met elkaar in contact kunnen komen. Voor de regio is het een nieuwe manier om talent aan te trekken en behouden. Tweeëneenhalf jaar later is de eSports Ladder klaar om officieel gelanceerd te worden. De ladder is inmiddels een start-up, “met een hele sterke link naar de universiteit en Kennispark Twente”, vertelt Bruinsma.
De eSports Ladder uit Twente is een onconventionele aanpak die de internationale game community inzet in de war for talent. Door mensen op basis van een gemeenschappelijke interesse te verbinden, komen werkgevers die voorheen minder zichtbaar waren voor studenten en young professionals binnen handbereik.
Contact stimuleren tussen talent en werkgever
Guido Bruinsma doet als assistent professor onder meer onderzoek naar serious games en datagedreven systemen voor esports. Hij is met zijn team in het eSportslab al ruim twee jaar bezig met de ontwikkeling van de eSports Ladder. Guido: “We hebben lang onderzoek gedaan naar het opzetten van een community, gedragingen van gamers, trends in human resources en relevante simulatiemodellen. Vervolgens hebben we onze kennis vertaald naar een community en competitieplatform dat op natuurlijke wijze de (werkgerelateerde) interesses van gamers onderling verbindt. Tijdens het gamen wordt er vaak met elkaar gesproken over van alles wat iemand bezighoudt. Door aan het platform een communicatielaag toe te voegen met relevante gegevens over iemands opleiding en werkervaring, verwachten we dat gamers ook interesse in elkaars werkomgeving krijgen. Je kunt het zien als een netwerkborrel, maar dan voor mensen die je normaal gesproken niet op een fysieke borrel tegenkomt of als aanvullende manier om met een (medewerker van een) potentiële werkgever in contact te komen.”
Welkome manier om in contact te komen met studenten
Ook het bedrijfsleven is enthousiast, vertelt Mark Bulthuis, medeoprichter en CTO bij Little Rocket, een bureau voor data en business uit Enschede op Innovation Origins. “Wij zijn firestarters, we willen bedrijven helpen data in te zetten. Little Rocket is heel geïnteresseerd om in contact te komen met studenten. Als je mensen spreekt op basis van een interesse, kan dat al genoeg zijn voor een klik. Zonder dat je dan het cv van diegene hebt gezien. Ik denk dat dat heel gezond is.”
Bulthuis vertelt dat een vacature uitzetten en dan verwachten dat je de perfecte kandidaat vindt, er tegenwoordig niet meer bij is. “Door de krapte op de arbeidsmarkt is dat verleden tijd. Dit is een hele welkome manier om contact te leggen. Daarnaast zorgt het platform voor binding met andere bedrijven en studenten. We hebben het er met andere bedrijven al over gehad om een competitie op te zetten en een klein event te organiseren. Zo kunnen we kennis delen op een relaxte, leuke manier.” Little Rocket is ook van plan om intern een competitie op te zetten. “Het heeft dus twee voordelen: we kunnen onze medewerkers een stukje ontspanning bieden én ons verbinden met bedrijven en studenten. Dat maakt het een heel interessant concept.”
Mogelijkheid tot diverse competities
De eSports Ladder werkt als volgt: een algoritme koppelt de gamers op het platform aan elkaar. Op basis van de prestaties verandert iemands skills level en de positie op de ladder en dus in de ranking. Daarnaast kunnen gamers uit het bedrijfsleven en gamende studenten elkaar uitdagen of het in teams onderling tegen elkaar opnemen. Je zou dus een bedrijvencompetitie kunnen starten, een regiocompetitie, scienceparken uitdagen of zelfs internationale partnersteden kunnen laten gamen tegen elkaar. Daarbij is het overigens niet de bedoeling dat het een platform voor recruiters gaat worden. Daar heeft het ontwikkelteam nadrukkelijk spelregels voor opgesteld, want het gamen en natuurlijk netwerken staat voorop om het voor gamers een aantrekkelijke competitie te laten zijn.
Verbinden van talenten en bedrijven in Twente
Kennispark Twente, Twente Board en gemeente Enschede hebben in aanloop naar de lancering een inhoudelijke en/of financiële bijdrage gedaan om dit platform tot ontwikkeling te brengen. Zij zien in de eSports Ladder een enorme potentie om talent voor de regio aan te trekken en te behouden. Marieke Stokkelaar, waarnemend directeur Kennispark Twente: “Voor veel studenten en young professionals is het nog niet altijd duidelijk welke enorme carrièrekansen ze hebben in Twente. Niet alleen een first job, maar ook een interessante tweede of derde baan is hier binnen handbereik. Doordat bedrijven en carrièrekansen niet voldoende zichtbaar zijn, trekt talent weg naar andere regio’s en dat is zonde. Een innovatief initiatief zoals die van Guido Bruinsma helpen enorm om die zichtbaarheid te vergroten.” Ook Linda van Asselt, programmamanager Talent van Twente Board, is enthousiast: “Door op informele wijze aan te sluiten op de belevingswereld van zowel studenten als de al werkende professionals, verwachten we dat de Twentse (hightech) community zich in de volle breedte kan uitbreiden en verstevigen. En het mooie is: het is een creatieve manier van contact maken die voor iedereen in de samenleving toegankelijk is. Zo creëer je samen impact voor de hele regio.”
Esports in Twente op hoog niveau
Esports is booming, zeker ook op de Universiteit Twente. Zo is in oktober de gloednieuwe Predator Esports Lounge officieel geopend op de universiteitscampus. In de Esports Lounge wordt de snelst groeiende sport ter wereld op hoog niveau gefaciliteerd. Ook heeft de universiteit een minor ‘Esports’, een speciaal ingericht lab en een fanatiek studententeam, Esports Team Twente, dat inmiddels een topsportstatus heeft verworven op de universiteit.
Het Esports Team Twente was aanwezig tijdens het gaming festival WIRWAR en samen met het Esportsteam van FC Twente, Guido Bruinsma en het bedrijf Webstores hebben zij de officiële lancering op competitieve wijze vormgegeven. Daarna konden aanwezige gamers en bedrijven zich inschrijven voor de eSports Ladder en beginnen met gamen.
Bedrijven, medewerkers en studenten die op creatieve wijze met elkaar in contact willen komen, kunnen zich aanmelden op: esportsladder.gg.
Bron: Innovation Origins